نکات بسیار مهم برای ورود به دنیای صاردات
فعالیت در زمینه صادرات یکی از حساس ترین و پرسودترین مشاغل است. برای اینکه بتوانید محصولات را صادر کنید باید مطالعه کافی داشته باشید، همچنین باید رقبای خود را دنبال کنید و از نیازهای کشورهای دیگر دنیا آگاه باشید.
برای اینکه برند شما در صادرات برجسته شود، باید روش های مختلف صادرات را بشناسید و بازار هدف خود را به طور کامل مطالعه کنید تا بتوانید جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کنید. صادرکننده خوب کسی است که سخت کار می کند، اصول مذاکره را به خوبی می داند و می تواند دیگران را متقاعد کند که محصولاتش را بخرند.
چنین فردی توانایی محاسبه سود و زیان مسیر صادرات را دارد و به راحتی می تواند بر چالش های مسیر غلبه کند. شاید شما هم علاقه مند باشید که وارد عرصه صادرات شوید و از این راه کسب درآمد کنید.
برای موفقیت در صنعت صادرات، باید اصول مهم این کار را بدانید؛ زیرا شما به عنوان یک صادرکننده وظیفه دارید با افراد مهم برخورد کنید و محصول خود را به کشورهای دیگر ارسال کنید.
اگر با اصول مهم صادرات به خوبی آشنا باشید، می توانید احتمال شکست خود را کاهش دهید و سود خود را افزایش دهید. اگر قصد دارید در زمینه صادرات بیشتر بدانید و وارد این عرصه شوید، از شما می خواهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم صادرات محصولات را بدانید.
گامهای مهم برای ورود به عرصه صادرات محصول
برای موفقیت در صادرات، باید مانند تاجران حرفه ای عمل کنید. یعنی آینده نگری لازم را داشته باشید، برنامه ریزی دقیق داشته باشید، با روش های علمی آشنا شوید، اعتبار خود را افزایش دهید، فعال تر شوید و اعتماد خریداران خارجی را جلب کنید.
بازاریابی:
اولین و مهمترین قدم در دنیای صادرات، بازاریابی است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ در این بازارها. برای موفقیت در بازاریابی، باید اصول مذاکره با خریداران را بدانید.
همچنین باید در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید، با مشاوران تجاری در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنید. با انجام این کارها می توانید مشتریان بیشتری پیدا کنید و روابط تجاری خود را گسترش دهید. بازاریاب فردی زیرک است و از فرصت ها به خوبی استفاده می کند.
اگر می خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید، باید نیازهای خریداران را قبل از آنها درک کنید. همچنین باید محصولات رقبای خود را بشناسید و آنها را از نظر کیفیت و قیمت بررسی کنید. استفاده از روش های تبلیغاتی عالی و بسته بندی جذاب محصولات باعث می شود که بهتر بتوانید محصول خود را معرفی کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
صدور پیش فاکتور برای خریدار:
پس از انجام مذاکرات اولیه با خریداران محصولات خود، باید برای آنها پیش فاکتور ارسال کنید. پیش فاکتور یا پیش فاکتور برگه ای است که حاوی اطلاعات مهمی مانند مشخصات کالا، مشخصات فروشنده، قیمت و … می باشد که باید پیش فاکتور را برای خریداران محصول ارسال کنید.
بسته بندی محصول:
پس از تایید پیش فاکتور توسط خریداران محصولات، باید محصولات را به بهترین شکل ممکن بسته بندی کنید تا کاملا مطمئن به دست مشتریان برسد. زیبایی و ماندگاری بسته بندی محصولات دو موضوع مهم در بسته بندی محصول است.
تعیین قیمت کالاهای صادراتی:
شما نمی توانید کالای خود را قیمت گذاری کرده و به قیمت خود صادر کنید. بلکه برای این کار باید به کمیسیون نرخ مراجعه کنید. کمیسیون قیمت گذاری گروهی متشکل از نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنایع، گمرک ایران و بانک مرکزی ایران است که قیمت هر کالای صادراتی را تعیین می کنند.
اخذ مجوز صادرات کالا:
معمولاً برای صادرات کالا باید مجوز صادرات کالا را از وزارتخانه های صنعت، کشاورزی یا بازرگانی دریافت کرد. بهتر است به این موسسات مراجعه کنید و با مراحل قانونی و مجوزهای لازم برای صادرات کالا بیشتر آشنا شوید. یک سری از محصولات نیاز به مجوز ندارند. اما برای صادرات برخی کالاها باید مجوز این کار را داشته باشید.
اظهار کالا به گمرک:
در این رویه کالا باید به تایید گمرک برسد. برای عبور کالا از گمرک باید اظهارنامه خروج یا صادرات تهیه و به گمرک تحویل دهید. پس از ارزیابی کالا و پلمپ بسته ها، مجوز صادرات یا اجازه خروج از گمرک به شما داده می شود.
امضای قرارداد حمل و نقل و بیمه:
برای تحویل محصولات از داخل کشور به خریداران سایر کشورها باید با یکی از شرکت های معتبر حمل و نقل بین المللی قرارداد ببندید. این شرکت ها کالای شما را کاملا سالم به مقصد تحویل می دهند و کالا را بیمه می کنند. با بیمه کردن محصولات، خیالتان از بابت حمل و نقل و تحویل آن راحت خواهد بود.
اخذ گواهی بازرسی محصول:
گاهی خریدار درخواست می کند که گواهی بازرسی محصول نیز صادر شود. در نتیجه اگر یکی از خریداران محصولات شما چنین درخواستی داشته باشد، باید برای دریافت این گواهی اقدام کنید.
صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا:
هنگام صدور فاکتور فروش، صادرکننده باید فاکتور فروش را به اتاق بازرگانی کشور خود برساند تا آنها فاکتور فروش را تایید کنند. سپس گواهی مبدأ کالا توسط اتاق بازرگانی صادر می شود.
ارسال کالا:
زمانی که مجوز صادرات کالا صادر شد می توانید این مجوز را به شرکت کشتیرانی تحویل دهید تا کالا از مرز ایران صادر شود. طبق قبض حمل، شرکت حمل و نقل کالا را به گمرک ارسال می کند و تا رسیدن به دست مشتری از آن پشتیبانی می کند. در این مقاله با مراحل لازم برای صادرات کالا آشنا شدید و دانستید که برای صادرات هر کالایی باید این مراحل را طی کنید.
البته جزئیات صادرات به همین جا ختم نمی شود و باید اطلاعات بیشتری کسب کنید. به همین دلیل در سایر مطالب این سایت اطلاعات بیشتری در مورد مراحل صادرات به دست خواهید آورد.