شرایط بسیار مهم و اساسی محصول یا خدمات دانش بنیان چیست؟

شرکت های واجد شرایط دریافت گواهی  دانش بنیان

پذیرش دانش بنیان یک محصول یا خدمت توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سه شرط اولیه و اساسی دارد:

شرط اول: محصول یا خدمات باید دارای سطح فنی پیچیدگی باشد.

این شرط به این معنی است که محصول یا خدمات مورد نظر باید دارای سطح فنی باشد که: اولاً نمی توان آن را به راحتی سرقت علمی و کپی کرد. دوم: این پیچیدگی سطح فنی تأثیر مستقیمی بر عملکرد محصول دارد.

عملاً یک محصول می تواند ساختار بسیار پیچیده ای داشته باشد، اما این پیچیدگی هیچ تأثیر یا ارتباطی با عملکرد اصلی محصول ندارد. در این موارد، داشتن پیچیدگی سطح فنی عملاً بی ارزش است.

به عنوان مثال، طراحی یک کنترل از راه دور بسیار پیچیده که در واقع همان کاری را انجام می دهد که ریموت کنترل های قدیمی انجام می دهند.

نکته مهم: فرآیندهای فرعی در محصول که دارای سطح پیچیدگی فنی هستند به تنهایی می توانند واجد شرایط دریافت گواهی دانش بنیان باشند.

شرط دوم: محصول یا خدمت مورد نظر حاصل فرآیند تحقیق و توسعه است.

این شرط بسیار مهم در واقع تضمین می کند که محصول مورد نظر فقط کپی برداری از فناوری های موجود داخلی و خارجی نباشد. همچنین نشان دهنده تلاش این شرکت در پیشرفت علم و دانش کشور است. با رعایت این شرط ثابت می کنید که با طی کردن مسیر تحقیق و توسعه به محصول یا خدمات خاصی دست یافته اید.

البته اشتباه رایج در این زمینه این است که برخی از فناوران فکر می کنند محصول یا خدمات مورد نظر نباید دارای مدل مشابه خارجی باشد. در واقع آنچه مهم است این است که محصول یا خدمات شما نباید از طریق سرقت ادبی، پلاجرزم یا صرفاً انتقال فناوری تولید شده باشد.

   شرط سوم: وجود مدارک کافی در خصوص فروش کالا یا خدمات مورد نظر.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بخش سعی دارد کارآفرینان و فناوران را به معرفی محصول یا خدمات خود به بازار کار تشویق کند. به این ترتیب چندین مزیت شامل جریان فناوران می شود.

اول، این رویداد اثربخشی محصول یا خدمات را نشان می‌دهد و فقط آن را از حالت خام یک ایده می‌گیرد.

همچنین تحقق این شرط به معنای استفاده از محصول یا خدمت مورد نظر برای توسعه علم و صنعت کشور است. به همین دلیل این شرط محصولات یا خدمات دانش بنیان عملا مهمترین شرط در بین سه شرط اصلی است.

نکته مهم: میزان فروش کافی برای محصول مورد نظر بستگی به قیمت محصول دارد. طبیعتاً محصولات ارزان قیمت نسبت به محصولات گران‌تر به حجم فروش بیشتری نیاز دارند.

هر شرکتی که بتواند هر سه این شرایط را داشته باشد می تواند برای محصول یا خدمات خود گواهی دانش بنیان دریافت کند و از مزایای آن بهره مند شود. برای آشنایی با دانش اولیه محصولات یا خدمات می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

نکته مهم: برای دریافت گواهی دانش بنیان برای محصولات یا خدمات، باید از طریق شرکت صاحب آن محصول یا خدمات اقدام کنید.

    شرایط عمومی اخذ گواهینامه دانش بنیان

بعضی از شرایط عمومی لازم را که می تواند به پایگاه دانش محصول یا خدمات شما کمک کند، بررسی می کنیم:

نوآوری: محصولات مبتنی بر دانش باید منجر به نوآوری و ارزش افزوده جدید برای بازار یا جامعه شود. آنها باید به طور خلاقانه و منحصر به فرد راه حل هایی را برای حل مشکلات یا بهبود فرآیندها ارائه دهند.

پایداری: محصولات مبتنی بر دانش باید توانایی بقا و پایداری در بازار را داشته باشند. آنها باید قادر به رقابت با محصولات مشابه و جذب مشتری و سازگاری با تغییرات بازار در طول زمان باشند.

کارکرد: محصولات مبتنی بر دانش باید قابلیت اجرا و عملکرد بهینه را داشته باشند. آنها باید خوب کار کنند و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

انعطاف پذیری: محصولات مبتنی بر دانش باید بتوانند با تغییرات و نیازهای بازار سازگار شوند. آنها باید بتوانند طراحی، عملکرد و ویژگی های خود را تغییر داده و بهبود بخشند.

ارزش اقتصادی: محصولات دانش بنیان باید ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته باشند. آنها باید بتوانند برای سازمان یا توسعه دهنده خود درآمد و سود ایجاد کنند.

مزیت رقابتی: محصولات مبتنی بر دانش باید مزیت رقابتی قابل توجهی نسبت به رقبا داشته باشند. آنها باید توانایی جذب مشتری و برتری در مقابل رقبا را داشته باشند.

قابلیت انتقال فناوری: محصولات مبتنی بر دانش باید توانایی انتقال فناوری به دیگران را داشته باشند. آنها باید بتوانند به طور مستقل از دانش و فناوری خود استفاده کرده و به دیگران انتقال دهند.

حل مسئله: محصولات مبتنی بر دانش باید برای حل یک مشکل یا رفع یک نیاز خاص طراحی شوند. آنها باید به روشی موثر و کارآمد به مشکل پاسخ دهند.

این ویژگی ها معیارهای کلی هستند و بسته به نوع محصول دانش بنیان و صنعت مربوطه ممکن است ویژگی های دیگری مورد نیاز باشد..

راهنمای شناسایی محصولات دانش بنیان

شناسایی محصولات دانش بنیان یکی از مهم ترین تخصص هایی است که در حال حاضر در زمره ثبت شرکت های دانش بنیان قرار دارد. بسیاری از کارآفرینان بدون آگاهی از استعدادهای موجود در محصول خود، یک محصول دانش بنیان را ثبت می کنند.

این اقدام که معمولاً با شکست همراه است، فناوران را از ادامه مسیر دلسرد می کند. در این مقاله نکاتی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به راحتی محصولات دانش بنیان را شناسایی کنید.

انواع محصولات دانش بنیان

محصولات دانش بنیان با توجه به ماهیت خود به دسته های زیر تقسیم می شوند

  1. داروهای پیشرفته
  2. فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری
  3. سخت افزار برق و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، لیزر و فوتونیک
  4. مواد شیمیایی و پلیمری پیشرفته
  5. مواد پیشرفته (فلز، سرامیک، کامپوزیت، نانو) و استخراج فلزات
  6. تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات و ماشین آلات ساخت
  7. ملزومات پزشکی
  8. کشاورزی، دامپروری، غذا و صنایع وابسته
  9. خدمات تجاری سازی
  10. علوم انسانی و صنایع خلاق

شناسایی محصول مبتنی بر دانش

برای تعریف محصول مبتنی بر دانش، چندین مرحله مهم باید انجام شود. این مراحل نیاز به دقت بالایی دارد و باید توسط مشاوران متخصص آگاه کمک شود.

مرحله اول: شناسایی فناوری پیشرفته مبتنی بر دانش

طبق تعریف نماینده مجلس مسئول توسعه شرکت های دانش بنیان، محصولات دانش بنیان باید در حوزه فناوری های برتر به معنای دانش طراحی و ساخت یا دانش فنی فرآیند تولید محصول باشد.

بالاتر از حد متوسط ​​فناوری های موجود در کشور است و دستیابی به این امر مستلزم تحقیق و توسعه توسط تیم فنی تخصصی است. با توجه به این تعریف از نوع فناوری، یک فناور باید میانگین سطح فناوری کشور را تعیین کند و محصول خود را ارتقا دهد تا حداقل یک جزء فناوری پیشرفته را در آن لحاظ کند.

به عنوان مثال، نرم افزار حسابداری به تنهایی نمی تواند از میانگین فناوری موجود در بین تمامی نرم افزارهای حسابداری کشور فراتر رود.

با این حال، اگر یک فرآیند فرعی در آن تقویت شود، به عنوان مثال، با استفاده از هوش مصنوعی (که در حال حاضر به عنوان پیشرفته یا “فناوری بالا” در نظر گرفته می شود)، می تواند در میان محصولات مبتنی بر دانش گنجانده شود..

مرحله دوم: تولید محصولات شرکت های دانش بنیان

طبق تعریف معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان، کالاهای دانش بنیان باید در حال تولید یا حداقل در مقیاس آزمایشگاهی (با قابلیت بازرسی فنی) ساخته شوند. این توصیه به این معنی است که محصولات باید حداقل در مقیاس آزمایشگاهی ماهیت فیزیکی داشته باشند و طرح بدون نمونه محصول نمی تواند به عنوان یک محصول دانش بنیان تایید شود.

نکته مهم در این مرحله این است که محصول شما لزوماً نباید تولید انبوه باشد. حتی اگر یک نمونه اولیه موفق تولید کرده اید، می توانید آن را به عنوان یک محصول دانش بنیان ثبت کنید..

  1. مرحله سوم: تسلط بر دانش فنی در محصول شرکت های دانش بنیان
  2. مجدداً با توجه به متن آیین نامه ارزیابی و پشتیبانی شرکت های دانش بنیان، شرکت متقاضی باید حداقل به یکی از موارد زیر در زمینه دانش طراحی تسلط داشته باشد:
  3. 1. طراحی زیر سیستم اصلی محصولات و خدمات دانش بنیان
  4. 2. طراحی ادغام محصولات و خدمات دانش بنیان
  5. 3. طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالاها و خدمات دانش بنیان بسته به پیچیدگی این فرآیند (یا تجهیزات تولید)
  6. به بیان ساده تر، اگر برای مثال، یک تولید کننده مستربچ یا ترکیب پلیمری با تکنولوژی بالا هستید، باید بتوانید با ارائه مستندات تحقیق و توسعه محصول، فناوری خود را ثابت کنید.
  7. مشکلات ثبتی محصولات دانش بنیان
  8. پس از شناسایی محصولات دانش بنیان طبق مراحل ذکر شده در بالا، اگر بتوانید آنها را با موفقیت پشت سر بگذارید، محصولی دارید که پتانسیل ثبت نام به عنوان محصول دانش بنیان را دارد.
  9. آخرین مرحله این مسیر، ثبت محصول مورد نظر در سایت نمایندگی است

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

باز کردن چت
سلام می تونم کمکتون کنم ؟
سلام برای ارتباط با ما از طریق واتساپ اقدام نمایید