تبلیغات اینترنتی
بسیاری از شرکت ها از وب سایت ها به عنوان یک رسانه تبلیغاتی استفاده می کنند که به آن تبلیغات آنلاین می گویند.در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از اینترنت برای فروش محصولات خود استفاده می کنند.
افزایش روند تبلیغات در دنیای مجازی
مصرف کنندگان نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی کنترل بیشتری بر تبلیغات آنلاین دارند زیرا می توانند انتخاب کنند که چقدر و چه زمانی تبلیغات آنلاین به آنها نشان داده شود یا اصلاً نمایش داده نشود.
امروزه تبلیغات به عنصر مهمی در زندگی مدرن افراد تبدیل شده است، افزایش روند تبلیغات در دنیای مجازی نشان دهنده این است که در سالهای آینده تبلیغات در دنیای مجازی از تبلیغات تلویزیونی پیشی خواهد گرفت.
دلیل این امر نیز افزایش تعداد مخاطبان و صرفه جویی در هزینه تبلیغات میباشد.
با گسترش روز افزون اینترنت در امور مختلف زندگی، انجام مبادلات از طریق اینترنت بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته است، از این رو تولیدکنندگان کالا و خدمات برای معرفی محصول و خدمات خود از روشهای مختلف تبلیغات استفاده میکنند.
مفهوم تبلیغات
تبلیغات فرآیند هدفمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد کالا و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقائدکردن موثر مصرفکنندگان به خرید کالا و خدمات است.
هرگونه ارائه و عرضه ایدهها، کالاها و خدمات را که یک واحد تبلیغاتی، فرد و یا مؤسس مشخص انجام میدهد که مستلزم پرداخت هزینه باشد را تبلیغات میگویند.
کاتلر تبلیغات را ارائه هرگونه ایده، کالا یا خدمات از یک واحد خدماتی، فرد یا موسسه تعریف میکند که مستلزم پرداخت هزینه باشد.
با توجه به اشتراک تعاریف تبلیغاتی، تبلیغات را می توان به صورت زیر تعریف کرد:
تبلیغات عبارت است از ارتباط غیرشخصی و معرفی محصولات یا خدمات از طریق وسایل نقلیه مختلف در ازای دریافت وجه به نحوی برای یک سازمان انتفاعی یا غیرانتفاعی یا فردی که در پیام ذکر شده است.
ما در حال حاضر سوار بر موج پویاترین تغییر در تاریخ بشر هستیم یعنی انقلاب صنعتی چهارم. محققان ادعا میکنند انقلاب صنعتی چهارم با ترکیبی از فناوری های فیزیکی و دیجیتال متعدد مانند هوش مصنوعی، AR، VR، یا Augmented Reality Virtual Reality
یادگیری ماشین، و محاسبات ابری تحقق خواهد یافت. ترکیبی از این فناوریها منجر به انقلاب صنعتی جدید و تحولاتی شده است که میتوان آن را تحول دیجیتال نامید.
تاریخچه تبلیغات دیجیتال
تخمین زده میشود که هزینه تبلیغات دیجیتال جهانی با 17.6 درصد افزایش به 333.25 میلیارد دلار در سال 2019 برسد و بودجه تبلیغات دیجیتال در ایالات متحده از تبلیغات سنتی که برای اولین بار شامل تبلیغات تلویزیونی میشود پیشی خواهد گرفت این بدان معناست که تبلیغات دیجیتال تقریبا نیمی از بازار تبلیغات جهانی را تا پایان سال 2019 به خود اختصاص خواهد داد.
تبلیغات اینترنتی از سال 1994 با بکارگیری اولین بنر تبلیغاتی که امروزه معمولترین و مشهورترین مدل تبلیغات در اینترنت است در پایگاه اینترنتی “هات وایر” بصورت جدی مطرح شد و محققان نیز آن را بعنوان یک انقلاب در بازاریابی بعد از ظهور تلویزیون میدانند.
از آن زمان به بعد تبلیغات اینترنتی بسیار مورد توجه قرار گرفت به گونهای که بر طبق گزارش آی. بی. ای در آمد شش ماهه تبلیغات اینترنتی، در سال 2008 تقریبا 1.5 بیلیون دلار بود و افزایش 15 درصدی در همان دوره نسبت به سال قبل را دارا بوده است.
و همچنین پیش بینی شده است که سرعت استفاده از تبلیغات اینترنتی، به دلیل اینکه مشتریان، وقت بیشتری را در فضای مجازی و کامپیوتر های شخصیشان صرف میکنند و از ابزارهایی مانند موبایل و تلویزیونی که امکان اتصال به وب را دارد افزایش مییابد تبلیغات به سرعت از پراکنده بودن بر روی تلویزیون و روشهای دیگر به سمت وب سایتهای بر خط و مورتورهای جستجو در حال حرکت میباشد.
جهانی شدن و تجارت جهانی
جهانی شدن و تجارت جهانی دو پدیده بسیار مهم در دنیای امروز هستند. فناوری اطلاعات تغییرات زیادی را در دنیای کسب و کار به ارمغان آورده است و این تغییرات به دلیل سرعت و سهولت آن نیست، بلکه یکی از دلایل اصلی توسعه روزافزون فناوری اطلاعات به ویژه اینترنت است که از طریق آن می تواند مرزهای ملی را درنوردد. به یک کشور سفر کنید و پیامی را بدون توجه به مرزهای جغرافیایی ارسال کنید .
امروز اینترنت یک کانال با اهمیت در بازاریابی و تبلیغات است. دلیل این امر را میتوان در توانایی اینترنت در کاهش هزینهها و دسترسی آسان افراد به خدمات دانست. همچنین افراد و یا شرکتهای تبلیغ کننده میتوانند به انبوهی از کابران به آسانی و با هزینه کم دسترسی داشته باشند.
در این میان، اگرچه اینترنت، رسانه ای کارا برای تبلیغات فراهم نموده است، اما افراد به دنبال حداکثر کردن سرمایهگذاری خود در این خصوص میباشند.
بر این اساس مطالعات و تحقیقات زیادی در طول زمان انجام گرفته و مدل های تبلیغاتی مختلفنی مبنی بر این که افراد چگونه تبلیغات اینترنتی را درک میکنند و چه نگرشی نسبت به آن دارند طراحی شده است.
نتایج تبلیغات مختلف نشان می دهد که نظرات و نگرش افراد نسبت به تبلیغات آنلاین دو عامل مهم در ارزیابی تبلیغات آنلاین است. بسیاری از شرکت ها سالانه میلیاردها دلار برای تبلیغات در رسانه های مختلف هزینه می کنند.
با وجود چنین مبالغ هنگفتی که هزینه می شود، تردیدهایی در مورد توانایی تبلیغات آنلاین برای جذب مشتریان به وب سایت ها و متقاعد کردن آنها برای خرید وجود دارد.
از سوی دیگر در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات اینترنتی، از مزایای برخوردار است که از آن جمله می توان به :
مزایای تبلیغات اینترنتی
ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب
هزینه نسبتا پایین
دسترسی جهانی و شبانهروزی
بهبود اطلاعرسانی
بروزرسانی آسان و هدف گیری دقیق مشتریان را نام برد
اهمیت تبلیغات اینترنتی
تبلیغات تجاری به بخشی جدایی ناپذیر از واحدهای اقتصادی امروزی تبدیل شده است؛ به این ترتیب بقای هر واحد تجاری تا حد زیادی به موفقیت یا شکست فعالیت های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازاریابی و تبلیغات آن بستگی دارد.
بازاریابان حرفه ای بدون تبلیغات، کارایی لازم را نخواهد داشت. مدیریت بازاریابی باید برای ایجاد یک برنامه آگهی و تبلیغات، تصمیمات پنج گانهای را باید اتخاذ کنند که از آن به 5M نام برده میشود این تصمیمات شامل:
- مشخص کردن اهداف Mission
- تصمیمات در مورد بودجه آگهی Money
- تصمیمات در مورد رسانه Media
- تصمیمات در مورد پیام Message
- ارزیابی عملیات آگهی Measurment
با توجه به اینکه تصمیم در مورد بودجه تبلیغاتی جزو مهمترین و سختترین تصمیمات هر بنگاه اقتصادی میباشد بنابراین ارزیابی عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات و اولویت بندی هرکدام از این عوامل یکی از عوامل بسیار مهم در در تصمیمات مربوط به ایجاد یک برنامه تبلیغاتی محسوب میشود؛
به نحوی که تخصیص بودجه لازم براساس اولویت عوامل مؤثر بر تبلیغاتغ اثربخشی آن را دوچندان خواهد کرد.
منظور از اثربخشی تبلیغات، مشخص کردن این نکته است که، تبلیغی که ما بودجه زیادی صرف آن کردهایم، تا چه حد ما را به اهدافی که تعیین کرده بودیم، رسانده است.
اثربخشی تبلیغات دیجیتال:
اثربخشی تبلیغات یکی از مهمترین مسائل در تبلیغات است.
به عبارت دیگر، برای مشخص شدن اینکه، تبلیغاتی که ما برای رسیدن به اهداف ارتباطی و فروش خود هزینه زیادی میکنیم آیا به این اهداف رسیده ایم یا خیر؟ آیا به نتیجه ای که می خواستیم رسیده ایم؟
آیا تبلیغات ما در درجه اول هدفمند هستند؟ تبلیغات مؤثر، تبلیغات مخاطب محور است که با توجه به نوع، ویژگیها، معیارها و رفتار مخاطب طراحی و ارائه می شود.
به عبارت دیگر، یک تبلیغ موثر، تبلیغی است که توجه مشتری را به خود جلب کرده و با ایجاد هیجان یا احساس یا با استفاده از منطق، او را به پرداخت وادار کند.
برای مطالعه بیشتر به لینک تبلیغات اینترنتی مراجه کنید .