مبنا و اساس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همیشه بازاریابی در دنیای تجارت وجود داشته است. اما با ظهور وب، ماهیت دیجیتال به عنوان بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی آنلاین شناخته شد. بنابراین درست مانند دنیای واقعی، تکنیک های تبلیغات و فروش باید در وب اعمال شود، اما به گونه ای که با دنیای دیجیتالی همیشه در حال تغییر سازگار باشد.

امروزه دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک گروه اصلی در بازاریابی در نظر گرفته می شود که از رسانه های دیجیتال برای ارتباط با مشتری و مخاطب هدف استفاده می کند.

مشتریان در طول روز آنلاین هستند و در کانال های مختلف و دستگاه های مختلف با یکدیگر و با برندها تعامل دارند. به همین دلیل است که برندها در تلاش هستند تا مکالمات شخصی با کاربران داشته باشند و تجربه کاربری را بهبود بخشند. بنابراین دیجیتال مارکتینگ ابزاری ضروری برای کسب و کارها است.

بازاریابی دیجیتال دقیقاً چیست؟

با توجه به پیشرفت سریع این صنعت، اصطلاح دیجیتال مارکتینگ بسیار رایج شده است و بسیاری از موضوعات بازاریابی را در بر می گیرد، بنابراین تعیین اینکه بازاریابی به کجا ختم می شود و بازاریابی دیجیتال شروع می شود دشوار است!

در این راهنمای کامل، تمام مسائل مهم بازاریابی دیجیتال را پوشش می دهیم. ما با توضیح اصول اولیه شروع می کنیم و سپس به تفصیل توضیح می دهیم که چگونه یک برنامه بازاریابی دیجیتال قوی ایجاد کنیم، چه استانداردهایی را اجرا کنیم، از چه اشتباهاتی اجتناب کنیم و آینده این بخش بازاریابی چه خواهد بود.

بخش اول: اصول دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به گفته بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، اینترنت در حال تبدیل شدن به عرصه اصلی دهکده جهانی آینده است!

بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح گسترده است که شامل وب سایت ها، ایمیل، رسانه های اجتماعی، محتوای صوتی، تصویری و هر عنصر دیجیتالی است که توسط بشریت ایجاد شده است!

7 بخش اصلی بازاریابی دیجیتال


به گفته مربی بازاریابی فیلیپ کاتلر، هنر بازاریابی یافتن راه‌های هوشمندانه برای تحمیل آنچه می‌فروشید نیست، بلکه ایجاد ارزش واقعی برای مشتری است!

حوزه دیجیتال مارکتینگ اساساً از بخش های زیر تشکیل شده است. در حالی که ممکن است سرفصل ها آشنا به نظر برسند، تکنیک ها بسیار متفاوت هستند و همگامی با روندها ضروری است.

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است که بر ایجاد و توزیع محتوایی تمرکز دارد که می تواند تعاملی، آموزنده، سرگرم کننده و آموزشی باشد و در نهایت برای مخاطب هدف شما مفید باشد. برای اینکه محتوا را یک قدم جلوتر ببرید، سعی کنید یک تجربه محتوا ایجاد کنید.

بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو فرآیند افزایش رتبه ارگانیک یک سایت در موتورهای جستجو با تکنیک های بهینه سازی داخلی و خارجی برای افزایش ترافیک وب سایت است.

خرید اینترنتی
بازاریابی رسانه های اجتماعی فرآیند ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا برای رسانه های اجتماعی برای تشویق مشارکت مشتری از طریق لایک ها، نظرات و اشتراک ها است. پلتفرم های اصلی شبکه های اجتماعی شامل فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، پینترست و اسنپ چت هستند.

بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی روشی برای ارسال پیام های تجاری و تشویقی با استفاده از تولید کننده ایمیل به تعداد زیادی از کاربرانی است که داوطلبانه برای دریافت اطلاعات الکترونیکی از شما ثبت نام کرده اند.

بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین روشی برای استفاده از روش های آنلاین برای ارسال محتوای تبلیغاتی فروش به کاربران از طریق کانال های مختلف است.

بازاریابی موبایلی
بازاریابی موبایلی یک استراتژی همه‌کانالی است که برندها را از طریق گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها در سایت‌های واکنش‌گرا، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها به مخاطبان هدفشان متصل می‌کند.

تحلیل اینترنتی
تجزیه و تحلیل وب فرآیند اندازه گیری، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش داده های وب و رفتار کاربر برای بهینه سازی تجربه وب است.

تنظیم استراتژی بازاریابی دیجیتال
به گفته نیل پاتل، کارشناس بازاریابی دیجیتال، بازاریابان معمولی فقط به کمپین ها فکر می کنند، در حالی که بازاریابان بزرگ به چارچوب های توسعه فکر می کنند.

دیجیتال مارکتینگ جنبه های بسیاری را در بر می گیرد، بنابراین بازاریاب ها به سختی می توانند استراتژی داشته باشند. بیشتر بازاریابان ترجیح می دهند بر روی یک کانال متمرکز شوند، مانند ایمیل، محتوا و شبکه های اجتماعی. اگرچه داشتن یک استراتژی کانال محور خوب است، یک استراتژی 360 درجه به شما کمک می کند تا یک کمپین بازاریابی موفق را اجرا کنید.

مرحله 1 – کشف هدف


هدف نهایی که می خواهید به آن برسید چیست؟ تعیین این هدف به تعیین جهت استراتژی کمک می کند.

در اینجا چند هدف رایج بازاریابی وجود دارد که می تواند به شما انگیزه دهد:

نرم افزار تجزیه و تحلیل را بررسی کنید و اطلاعات جمعیتی و جغرافیایی و ویژگی های مخاطبان را بررسی کنید. در این صورت، یک پس‌زمینه محکم پیدا خواهید کرد که می‌توانید از آن برای ایجاد شخصیت خریدار استفاده کنید.
با مشتریان مصاحبه کنید تا در مورد مسائل آنها و نوع محتوایی که آنها برای تکمیل شخصیت خریدار ترجیح می دهند مطلع شوید.
ساختن شخصیت خریدار به شما کمک می‌کند داستان‌های برند، پیام‌ها، رسانه‌های بازاریابی و ایده‌های کمپین را بسازید.

مرحله 3: تجزیه و تحلیل رقبا
هدف از این مرحله کپی برداری از ایده های رقبا نیست، بلکه درک روند فضای بازار است. وقتی رقبای خود را تماشا می کنید، می توانید ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست. با تجزیه و تحلیل فعالیت‌های آن‌ها، متوجه می‌شوید که چه کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌کنند، چه محتوایی تولید می‌کنند، در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشتر فعال هستند و استراتژی‌های تبلیغاتی آن‌ها چیست.

نکته مهم: تجزیه و تحلیل رقابتی فقط یک بار انجام نمی شود، بنابراین به تماشای رقبای خود ادامه دهید تا در صدر قرار بگیرید.

مرحله 4: اهداف خود را مهندسی معکوس کنید
این مرحله در واقع آغاز حرکت است. پس از تعیین اهداف و صرف زمان زیادی برای تحقیق و تجزیه و تحلیل مخاطبان و رقبای هدف، نوبت به شناسایی راه های دستیابی به اهداف می رسد.

مقاله مرتبط: SEO یا PPC: کدام یک در دراز مدت بهتر عمل می کند؟

با تعیین بودجه بازاریابی و تخصیص منابع شروع کنید. کانال هایی را که به شما در دستیابی به اهدافتان بر اساس اهداف و مخاطبانتان کمک می کنند، شناسایی کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید رهبری فکری را در حوزه تخصصی خود ایجاد کنید، بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا به آن هدف برسید. با ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا و انتخاب اهداف مرتبط با اهداف خود شروع کنید. سایر کانال های بازاریابی مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی نیز به عنوان وسیله ای برای توزیع محتوا عمل می کنند.

مرحله 5: اجرا و اندازه گیری کنید
پس از تکمیل برنامه ریزی استراتژی، باید آستین ها را بالا بزنید و دست به کار شوید! با اجرای تاکتیک هایی شروع کنید که مطمئن هستید به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند. در طول اجرا، شاخص های کلیدی عملکرد را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید استراتژی اولیه کار می کند و شما در مسیر درست قرار دارید.

شاخص های کلیدی عملکرد باید با اهداف بازاریابی شما مرتبط باشند. برای مثال، اگر هدف شما ایجاد رهبری فکری از طریق بازاریابی محتوا است، معیارهای کلیدی عملکرد باید شامل عبارات جستجوی مبتنی بر موتورهای جستجو، بک لینک های ناشران صنعتی و مقالات محبوب باشد.

نکته مهم: ممکن است در اولین تلاش خود در بازاریابی دیجیتال موفق نباشید، بنابراین از همان ابتدا ذهنیت «آزمون و همیشگی» را انتخاب کنید. اگر برخی از فعالیت ها و تصمیمات جواب نداد، آنها را کنار بگذارید. در عوض، یک روش جدید را امتحان کنید تا در نهایت نتیجه بگیرید!

بخش دوم: پیاده سازی دیجیتال مارکتینگ


استانداردهای طلایی بازاریابی دیجیتال
به گفته نویسنده ست گادین، بازاریابی دیگر به چیزی که خلق می کنید نیست، بلکه به داستان هایی است که می گویید!

نمایش گرافیکی بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال

برای موفقیت واقعی در بازاریابی دیجیتال، باید استانداردهای طلایی زیر را در عملیات روزانه خود رعایت کنید:

ذهنیت مشتری محور
شرکت ها تجربه کاربری را در اولویت قرار می دهند. کلید بهترین تجربه مشتری یا CX با ذهنیت مشتری محور شروع می شود. هنگام نوشتن ایده برای یک کمپین، به جای اینکه با خود فکر کنید “این برای من چه فایده ای دارد؟” “مشتریان من چگونه سود می برند؟” بپرس. هدف شما باید اطلاع رسانی، آموزش یا سرگرم کردن مخاطب باشد. با مشتریان همدلی کنید تا با آنها ارتباط برقرار کنید. تغییر واقعی از این مرحله شروع می شود.

راه دیگری برای مشتری مداری، رویکرد شخصی سازی است. بازاریابی شخصی و بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد را از طریق ایمیل های هدفمند، کمپین ها، پیشنهادات محصول یا پست ها انجام دهید. یعنی مشتری را هدف قرار دهید که محتوای قبلی شما را با محتوای جدید خریداری کرده است تا توجه او را جلب کند.

روی مفهوم تمرکز کنید


محتوا پادشاه است و بالاترین نقش را دارد، اما به یاد داشته باشید که مفهوم نیز ملکه است!

هنگام تعیین استراتژی محتوای خود، خریداران و قیف بازاریابی خود را کاملاً درک کنید. آگاهی و ردیابی این عناصر به ایجاد محتوایی کمک می کند که مخاطبان مناسب را در زمان مناسب در مسیر خرید هدف قرار دهد و قطعاً تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

بازاریابی تک کاناله


هنگام انجام بازاریابی تک کاناله، مشتری می تواند از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی، اپلیکیشن های موبایل یا داخل فروشگاه با شما ارتباط برقرار کند. هدف از بازاریابی تک کانالی باید ایجاد یک تجربه منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان و مشتریان، صرف نظر از پلتفرم یا کانال مورد استفاده آنها باشد. برای رسیدن به این هدف، ابتدا مخاطب را بر اساس علایق تقسیم بندی کنید و برای هر بخش محتوای مناسب تولید کنید، سپس نتیجه را ارزیابی کنید و رویکرد خود را اصلاح کنید.

دوره های استراتژی بازاریابی را مرور کنید


استراتژی بازاریابی دیجیتال چیزی نیست که بتوانید تنظیم کنید و فراموش کنید. برای اینکه بدانید فعالیت های شما چگونه انجام می شود، باید استراتژی خود را دائماً با معیارها اندازه گیری کنید. با این کار متوجه می شوید که باید اقدامات اصلاحی انجام دهید یا استراتژی را به طور کامل تغییر دهید.

مقاله مرتبط: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای اجرای موفقیت آمیز یک استراتژی، باید ترکیب مناسبی از خلاقیت و رویکرد داده محور را داشته باشید. اگر ارزشیابی دوره را اضافه کنید، همه چیز کامل است.

روی دستگاه های تلفن همراه تمرکز کنید


بخش مهمی از ذهنیت مشتری مداری این است که در جایی که مشتری است باشید! گوشی های هوشمند به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند و فرصت های بزرگی را برای بازاریابان ایجاد کرده اند. مشتریان ایمیل را چک می‌کنند، پروفایل‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند، از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنند، ویدیوها را تماشا می‌کنند و از برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند!

همه این پتانسیل فرصتی عالی برای اولویت دادن به بازاریابی تلفن همراه به عنوان سنگ بنای استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است. کانال های مرتبط با برند و استراتژی خود را شناسایی و هدف قرار دهید.

5 اشتباه رایج در بازاریابی دیجیتال


به گفته بنیانگذار تجارت، ایان شافر، نوآوری باید بخشی از فرهنگ شما باشد. مصرف‌کنندگان سریع‌تر از کسب‌وکارها در حال تکامل هستند و اگر به آنها دسترسی نداشته باشید، دچار مشکل خواهید شد!

بازاریابی دیجیتال یک صنعت پویا است که دائما در حال تغییر است، بنابراین سعی کنید از اشتباهات زیر جلوگیری کنید:

از رویکرد داده محور استفاده کنید
در زمانی که امکان اندازه‌گیری تأثیر هر فعالیتی وجود دارد، بسیاری از بازاریابان هنوز از رویکرد داده‌محور استفاده نمی‌کنند، که خوب نیست زیرا آنها هرگز نمی‌توانند مطمئن باشند که کمپین‌ها چقدر خوب عمل می‌کنند. مثلا وقتی فروش افت می کند دلیلش را پیدا نمی کنند!

اگر تجزیه و تحلیل را برای هر تلاش بازاریابی زیر نظر داشته باشید، خواهید دید که استراتژی انتخاب شده کار می کند یا باید تغییر کند.

همه کانال ها را یکسان بشمارید
هر کانال بازاریابی برای مخاطب و هدف خاصی طراحی شده است. در واقع، بینندگان با هر کانال به طور متفاوتی رفتار می کنند، حتی اگر در کانال های مختلف با مخاطبان مشابهی صحبت می کنید.

به عنوان مثال، اگر یک تبلیغ مشابه برای یک کمپین بازاریابی در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر داشته باشید، کمپین احتمالاً در یک شبکه اجتماعی شکست می خورد و در شبکه دیگر کاملاً موفق خواهد بود، زیرا هر پلتفرم متفاوت است. همین امر در مورد لحن، طراحی و قالب تبلیغات نیز صدق می کند زیرا تجربه کاربر و رابط کاربری متفاوت است.

محتوا را تبلیغ نکنید
محتوا باید برای شما مهم باشد و باید به طور مداوم محتوای منحصر به فرد تولید کنید. پس پس از تولید محتوا چه خواهید کرد؟

توزیع محتوا در پلتفرم ها و کانال های مختلف به اندازه تولید محتوا اهمیت دارد. شما نمی توانید از خواننده خود انتظار داشته باشید که معجزه ای پیدا کند، اما باید سعی کنید مطالب را به آنها برسانید. توزیع محتوا کمک می کند تا محتوا برای افرادی که به دنبال آن هستند یا به آن نیاز دارند قابل مشاهده باشد. سرمایه گذاری در ابزارهای مدیریت رسانه های اجتماعی نیز کمک بزرگی در خودکارسازی اشتراک گذاری محتوا در کانال های مختلف است.

یکی دیگر از اشتباهات، اولویت ندادن به سئو است. فقدان یک استراتژی سئو کار را برای کاربران سخت تر می کند تا شما را پیدا کنند. زمانی که بازاریابی محتوای خود را برنامه ریزی می کنید، مدتی زمان بگذارید تا یک استراتژی سئو ارائه دهید که افراد بیشتری را به خود جذب کند.

تست نکنید
دیجیتال مارکتینگ هرگز به پایان نمی رسد و بهینه سازی یک فرآیند مستمر است. اگر متوجه شدید که نتایج کمپین رضایت بخش نیست، می توانید آن را متوقف کنید، اما زمانی که علت مشکل را پیدا کردید، این فرصت را دارید که آن را برطرف کنید تا عملکرد آن بهبود یابد!

تست باینری یا A/B به شما کمک می کند تا گزینه های مختلف را تست کنید و بهترین نسخه را پیدا کنید. وقتی جنبه های مختلف کمپین را آزمایش می کنید، در نهایت بهترین حالت را پیدا خواهید کرد که در آن همه جنبه ها بهینه شده اند!

گرایش های دیجیتال مارکتینگ
توصیه اصلی برای سال جدید این است که بازاریابان باید درک کنند که بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی است و بازاریابان هوشمند باید از شبکه‌های بزرگی مانند اینستاگرام و فیس بوک برای ایجاد آگاهی از برند حول تجربه مشتری استفاده کنند.

در مقاله زیر، 5 روند برتر بازاریابی دیجیتال را که باید برای حضور در کمپین های آنلاین دنبال کنید، بررسی می کنیم:

بازاریابی ویدیویی
بر اساس گزارش HubSpot، هشتاد و دو درصد از برندها از ویدئو به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می کنند. این به دلیل افزایش سئوی ویدیو است. ویدیوهای شما در SERP در یوتیوب یا سایر سایت‌ها رتبه‌بندی می‌شوند، بنابراین بازاریابان ویدیو را به عنصر اساسی استراتژی محتوای خود تبدیل می‌کنند. مصرف به طور قابل توجهی افزایش یافته است زیرا ویدیو در مقایسه با خواندن محتوا نیاز به توجه غیر مستقیم دارد.

همچنین، ویدیوهای زنده، 360 درجه و عمودی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند و راه های جدیدی را برای بازاریابان باز می کند تا از خلاقیت خود در کمپین ها استفاده کنند.

تجارت صوتی
احتمالاً شنیده اید که تا سال 2020، پنجاه درصد از تماس ها به صورت تماس صوتی خواهد بود، بنابراین تماس صوتی را نباید نادیده گرفت.

الگوریتم صفحه همینگ گوگل جستجوی معنایی یا مفهومی را تشویق می کند و از آنجایی که جستجوی صوتی مبتنی بر مکالمه است، وب سایت شما باید برای صدا نیز بهینه شود.

تجارت متقابل
استفاده روزافزون از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، ربات‌های چت و دستیارهای دیجیتال، سال جدید را به عنوان سال کسب‌وکار چت آنلاین نشان می‌دهد، یک فناوری هوش مصنوعی که مشتریان را قادر می‌سازد تا از طریق ربات‌های چت یا دستیارهای دیجیتال با برندها ارتباط برقرار کنند.

مقاله مرتبط: اهمیت بازاریابی محتوا در کرونا

دستیارهای دیجیتال در حال حاضر توانایی کمک به یافتن فروشگاه ها، رستوران ها، کلاس ها، تبلیغات، تخفیف ها و خرید آنلاین را دارند و تخمین زده می شود که 25 درصد از خدمات مشتریان در سال جدید چت کنند. بازاریابان باید در این فرصت سرمایه گذاری کنند تا از رقبا جلوتر بمانند.

لحظه های کوچک
همه عادت کرده اند هنگام جستجوی محصولی که تفاوت زیادی در رفتار مصرف کننده ایجاد می کند، به سراغ گوشی های هوشمند خود بروند. گوگل این رفتار را به تفصیل توضیح می دهد. این لحظات کوچک، موقعیتی هدفمند را نشان می دهد که در آن شخص گوشی هوشمند خود را چک می کند تا چیزی بداند، به جایی برود، چیزی بخرد یا کاری انجام دهد. تجزیه و تحلیل جستجوی صوتی و داده های تراکنش آنلاین مکالمه به شما کمک می کند تا بفهمید این لحظات کوچک چقدر برای برند شما اهمیت دارند.

در حال حاضر، گوگل توصیه می کند مراحل زیر را دنبال کنید:

جزئیات را حدس بزنید.
یک تجربه کاربری گرانول طراحی کنید.
یک تجربه مشتری منحصر به فرد در همه دستگاه ها ایجاد کنید.
تبلیغات بومی
صنعت تبلیغات دیجیتال با چالش هایی مانند سوء استفاده، کلاهبرداری و مسدودکننده های تبلیغاتی مواجه است و مصرف کنندگان در مورد نحوه استفاده از اینترنت مردد هستند. به همین دلیل است که بازاریابان مجبور هستند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند. یک راه حل خوب تبلیغات بومی است که تبلیغات پولی هستند که تهاجمی نیستند و تجربه کاربر را مختل نمی کنند.

تبلیغات بومی اغلب در فیدهای وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی نمایش داده می شوند یا در محتوای سایت ترکیب می شوند.

بخش 3: نتیجه گیری


از این راهنمای کامل به عنوان پایه بازاریابی دیجیتال خود برای برنامه ریزی استراتژی بازاریابی سال نو خود استفاده کنید. اگر کاملا مبتدی هستید، با کارهای ساده شروع کنید و به تدریج استراتژی خود را بسازید. به یاد داشته باشید که بازاریابی دیجیتال یک ماراتن است، نه یک مسابقه دو سرعت!

به یاد داشته باشید که ذهنیت “آزمون و ابدیت” را حفظ کنید زیرا به شما بینش عمیقی می دهد. راهبردهای پیشنهادی را با حوصله امتحان کنید و استانداردهای طلایی را به خاطر بسپارید.

تداوم کلید موفقیت است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

باز کردن چت
سلام می تونم کمکتون کنم ؟
سلام برای ارتباط با ما از طریق واتساپ اقدام نمایید