چرا باید علم بازاریابی خود را به روز کنیم

بازار قدیمی

بازاریابی چیست و چگونه شکل می گیرد:

در یک تعریف ساده می توان بازاریابی را یک علم و هنر انسانی در نظر گرفت از اینرو این علم یکی از زیر شاخه های علوم انسانی است و به بررسی ارتباط سودمند با مشتری از همه جنبه ها می پردازد. علوم انسانی را نمی توان در چارچوب مشخصی در نظر گرفت زیرا انسان موجودی پیچیده است.

علوم انسانی، علومی عمیق و مبتنی بر تجربه است، با توجه به اینکه جوامع بشری همواره در حال تغییر هستند، عادات و رفتار انسان نیز در حال تغییر است و مطالبات جدیدی برای نیازهای انسان ایجاد می شود، بنابراین این علوم همواره در حال تغییر هستند.

تعریف مفهومی بازاریابی

حال بیایید به تعریف ابتدای پاراگراف برگردیم و تعریف را به صورت مفهومی  بیان کنیم. بازاریابی علمی است که مسائل مختلف و درهم آمیخته انسانی را از جنبه ارتباطش با محیط بیرونی بررسی می کند و از آنجایی که هنری مستلزم خلاقیت است، بازاریاب باید فردی خلاق باشد تا بتواند تجربه متفاوتی را برای مخاطبان خود خلق کند.

شاید بتوان گزینه دیگری را به این تعریف اضافه کرد و آن کلمه مهارت است، زیرا یک بازاریاب باید مهارت های مورد نیاز برای ارائه محصول خود را چه از طریق فضای فیزیکی، چه از طریق فضای مجازی و یا از طریق ارتباط انسانی داشته باشد. داشتن

تاریخچه بازاریابی

شروع بازاریابی توسط اقتصاددانان در قرون گذشته بوده است، بنابراین شاید اگر به فرهنگ لغت 200 سال اخیر مراجعه کنیم، کلمه ای به نام Marketing پیدا نکنیم، این در صورتی است که کلمه Market به معنای بازار باشد. عرضه و تقاضا در آن وجود دارد و مردم می توانند نیازهای خود را از آنجا تامین کنند.

با گذشت زمان، علم اقتصاد در توجیه برخی مسائل محدود ماند زیرا این علم به بررسی عرضه و تقاضا و عوامل موثر بر آن می پردازد و با افزایش تولیدکنندگان، عرضه کنندگان، تنوع محصولات، تبلیغات و بررسی این عوامل، این علم مورد بررسی قرار گرفت. ایجاد شده.

نخستین کتاب در حوزه بازاریابی بوسیله اقتصاددانان نگاشته شده است که برای نخستین بار در آن از کلمه Marketing استفاده شده است، بنابراین با این سابقه می توان استدلال کرد که بازاریابی در مقابل انسان و جوامع بشری علم تحلیل بازار است.

مارکتینک

وقتی کلمه Marketing را به فارسی ترجمه کردیم از کلمه Marketing برای معادل سازی این کلمه استفاده کردیم، اما این کلمه برای معادل سازی Marketing محدودیت هایی دارد، زیرا Marketing به معنای یافتن بازار است، یک کلمه محدود برای Marketing است، زیرا Marketing علمی است. که به بررسی و تقسیم بندی بازار، یافتن بازار هدف، نحوه معرفی محصول، نحوه ارتباط با مشتری، نحوه تعامل با مصرف کننده، جایگاه در ذهن مصرف کننده و وفاداری به برند و … می پردازد.  بنابراین می توان معادل هایی مانند بازاریابی و بازاریابی را در کنار کلمه بازاریابی در نظر گرفت تا علم بازاریابی را معادل سازی کند.

فیلیپ کاتلر در یکی از سخنرانی های خود بیان می کند که بازاریابی یک علم آمریکایی است و دلایل زیر را برای این استدلال ذکر می کند:

آمریکا مهد این علم است
آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان است
بزرگترین شرکت های جهان در این کشور قرار دارند و یا در این کشور نیز حضور دارند، شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ، فیسبوک، مک دونالد و…
می توان جنگ بازار بین این برندها را در آمریکا مشاهده کرد و البته نباید از این نکته غافل شد که اکثر افراد تاثیرگذار در این علم در این کشور فعالیت داشته و یا در این کشور تحصیل کرده اند.

بنابراین می توان توصیه کرد. مطالعه این علم به زبان اصلی و با در نظر گرفتن این نکته که این علم همیشه در حال تغییر است، باید همیشه آخرین منابع و نسخه های این علم را مطالعه کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

باز کردن چت
سلام می تونم کمکتون کنم ؟
سلام برای ارتباط با ما از طریق واتساپ اقدام نمایید