رفتار و انگیزش روان شناختی مصرف کننده و مالکیت روانی برند

برند

 انگیزش روان شناختی مصرف کننده

رفتار مصرف کننده یک فرایند است، روند رفتار مصرف کننده، مباحث مربوط به انتخاب خرید، استفاده در دور ریختن،یک محصول می‌باشد .

رفتار مصرف کننده شامل یک سری از فعالیت‌ها شامل، انتخاب – خرید – مصرف و غیره است که در مرحله پیش از خرید، خرید و پس از خرید اتفاق می‌افتد .

پس یکی از بحث‌های مهم رفتار مصرف کننده، انگیزش‌های آنان نسبت به یک برند است. در واقع اگر برندی به این حد از توانمندی دست پیدا کند که بهتر بتواند ارزش‌های مصرف کننده را شناسایی نماید و سعی نماید آن ارزش‌ها را در برند خود به خوبی ارائه دهد.

می‌توان این انتظار را داشت که تجانس ارزش ایجاد می‌شود و مصرف‌کننده سعی می‌نماید روابط نزدیک‌تر با برند برقرار نماید و برندها می‌توانند از این موضوع برای توسعه عملکرد خود استفاده نمایند.

شرکت‌ها با توجه و توسعه به نجانس ارزش می‌توانند در راستای بهبود و تقویت اهرم‌های رقابتی توان‌مندتر شوند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به واسطه چنین ابزارهایی در راستای کسب مزیت رقابتی استفاده کنند زیرا این امکان را در اختیار دارند که به ذهن مشتریان خود نفوذ کرده و زمینه را برای بهبود عملکرد کسب و کاری و تصمیم‌گیری مصرف کننده‌ها فراهم آورند 0 بنا بر این تجانس ارزش بر درگیرسازی مشتری به برند اثر مثبتی دارد0

درگیرسازی مشتری به برند

مفهوم درگیری ذهنی از روان شناسی اجتماعی  نشات گرفته شده و به میزان درگیری ذهنی فرد به یک هدف یا یک موضوع اشاره دارد. این مفهوم، پایه شناخت» درگیری ذهنی «در رفتار مصرف کننده است .

به طور خلاصه، ذهنیت محصول، زنجیره‌ای از علاقه مصرف کننده به محصولات و خدمات است. در مطالعات، درگیری ذهنی به عنوان یک حالت ذاتی برانگیختگی‌ در نظر گرفته شده است که دارای سه حوزه اصلی است: شدت، جهت و ثبات شدت اشاره به درگیری ذهنی یا انگیزه دارد که از یک پیوستار از بالاترین به پایین‌ترین حد ذهنی را شامل می‌شود.

مالکیت روانی برند

وضعیتی که افراد در آن احساس می‌کنند که با خرید برند بخشی از آن را از آنِ خود کرده‌اند .

می‌توان گفت عامل مهم و کلیدی برای برندها در راستای توسعه حس هویت‌یابی مشتریان آنها مالکیت برند است. زمینه برای موفقیت هر برند زمانی  فراهم می‌شود که برند در ذهن مشتریان نفوذ پیدا کند.

از این رو مفهوم بسیار پویا بودن، یکی از بحث‌های مهم در زمینه مالکیت روانی برند است که با گذشت زمان و تعامل دو جانبه مدیران و سایر عناصر اجتماعی مانند مصرف کننده‌ها، توسعه داده می‌شود.

جنبه پویایی مالکیت روانی برند باعث این می‌شود که برندها انعطاف‌پذیری بهتری در شرایط تغییرات محیطی داشته باشند

 تجانس ارزش

تجانس ارزش، نشان دهنده قدرت تطبیق مشتری بین ارزش‌های فردی و ارزش‌های برندها می‌باشد.

در واقع تجانس برند در پی بررسی این موضوع است که هنگامی که یک مصرف کننده ادراک مشابهی از تشابه ارزش‌های فردی خود با ارزش‌های برند دارد، تمایل بیشتری به دریافت برند از خود نشان می‌دهد .

دلبستگی به برند

این نظریه گرایش انسان به ایجاد، حفظ و از بین بردن روابط عاطفی با چیزهای خاص را بررسی می‌کند. مطالعات روان‌شناسی و بازاریابی معتقدند که دلبستگی، فراتر از روابط فرد به فرد است .

دلبستگی به برند پیوندی است که بین مشتری و برند ایجاد می‌شود که در آن مشتری احساس وابستگی شدیدی با برند ایجاد می‌نماید .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

باز کردن چت
سلام می تونم کمکتون کنم ؟
سلام برای ارتباط با ما از طریق واتساپ اقدام نمایید