بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند
بازاریابی به فعالیت هایی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آنها استفاده می کند . برای موفقیت، به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش، و توانایی تحویل کالا به کاربران نهایی نیاز دارد.
افراد حرفه ای که به عنوان بازاریاب شناخته می شوند، این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکت ها یا خارج از شرکت های بازاریابی انجام می دهند.
شرکت ها به طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینه ها هنوز وجود دارند، اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت ها به مصرف کنندگان شد.
در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وبسایتها، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و برنامهها میشود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر میگیرد.
فن آوری ها و روندهای جدید شرکت ها را مجبور به تغییر استراتژی های بازاریابی خود کرد. ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال تبدیل شد.
سپس، تمرکز بر روی موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه می داد تا آیتم ها و کلمات کلیدی را برچسب گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایتهایی مانند فیسبوک این امکان را برای شرکتها فراهم کرد تا دادهها را ردیابی کنند و گرایشهای مصرفکننده را تامین کنند.
گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال اکنون کار شرکتها را برای بازاریابی خود و محصولات و خدماتشان برای مصرفکنندگان آسانتر میکنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای آنلاین شدن استفاده کنند. در واقع، طبق مطالعه مرکز تحقیقات پیو، بیش از 75 درصد از بزرگسالان آمریکایی معمولاً با استفاده از تلفن های خود خرید می کنند.1
بازاریابی دیجیتال می تواند تعاملی باشد و اغلب برای هدف قرار دادن بخش های خاصی از پایگاه مشتری استفاده می شود.
منابع و گیرنده ها
معمولاً به تبلیغکنندگان به عنوان منابع اشاره میشود، در حالی که گیرندگان تبلیغات هدف گیرنده هستند . منابع اغلب گیرنده های بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار می دهند، همانطور که مک دونالد با کارگران و مسافران شیفت کاری انجام داد.
این شرکت از تبلیغات دیجیتال استفاده می کرد زیرا می دانست این افراد از دستگاه های دیجیتال استفاده می کنند و بخش بزرگی از کسب و کار اواخر شب خود را تشکیل می دهند. مک دونالد آنها را تشویق کرد تا برنامه رستوران یاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاه های باجه خودکار (ATM) ، پمپ بنزین ها و وب سایت هایی که مشتریانش به آنها مراجعه می کنند، قرار داده اند، هدف قرار دهد.
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. این کانال ها هنوز هم وجود دارند و امروزه مورد استفاده قرار می گیرند.
کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایجترین راههای دیجیتالی وجود دارد که شرکتها میتوانند برای تقویت تلاشهای بازاریابی خود انتخاب کنند. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.
بازاریابی وب سایت
یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند ، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل ، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست و فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.
این کمپینها میتوانند کاربران را بر اساس ویژگیهای جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیمبندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم ها برای PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.
بازاریابی محتوا
هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای مورد علاقه آنهاست. محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما بازاریابی ایمیلی این نیست. این نوع بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهد تا به مشتریان بالقوه و هر فرد دیگری که به برندها و محصولات آنها علاقه مند است دسترسی پیدا کنند.
بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال برای افزودن سرنخ به لیست ایمیل خود استفاده می کنند. سپس، با استفاده از ایمیل مارکتینگ، قیف های جذب مشتری ایجاد می کنند تا آن سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکل های بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به آن بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف از جمله آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.
بازاریابی ویدیویی
یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت به YouTube مراجعه می کنند.
بازاریابان می توانند از هر یک از چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی، از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکتها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی گستردهتر پیدا میکنند.
پیام کوتاه
شرکتها و سازمانهای غیرانتفاعی نیز از پیامهای متنی (به طور رسمی به عنوان پیام کوتاه یا سرویس پیام کوتاه شناخته میشوند) برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصتهایی به مشتریان مشتاق استفاده میکنند.
نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیامکی برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپینهای ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه میدهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.